قيمت سرور قيمت سرور .

قيمت سرور

سرور يا كامپيوتر هاي مونتاژي

سرور  يا كامپيوترهاي مونتاژي 

 

بهترين سرور براي كسب و كارهاي كوچك تا 30 پرسنل 

يكي از دغدغه هاي كسب و كارهاي كوچك، نوپا و زود بازده، ايجاد بستر شبكه اي قابل اطمينان و همگام با تغييرات فناوري است. هسته و زير ساخت اصلي شبكه هاي كامپيوتري دستگاه سرور است. اما سوال اساسي براي اين دسته از مخاطبان يافتن سرور مناسب و اطلاع از هزينه هاي تهيه آن است. براي پيدا كردن پاسخ اين سوال پيشنهاد مي كنم اين مقاله را مطالعه كنيد.

 

كسب و كارهاي كوچك، نوپا و زود بازده (كه عموماً كمتر از 20 تا 30 پرسنل دارند)، بيشترين سهم از تعداد سازمانها و موسسات كشور را تشكيل مي دهند و قطعاً يكي از دغدغه هاي مشترك همه آنها ايجاد بستر شبكه و كامپيوتر، قابل اطمينان و همگام با تغييرات فناوري است تا با استفاده مطلوب از فناوري اطلاعات به رشد و توسعه كسب و كار خود كمك كنند. زير ساخت اصلي براي بكارگيري فناوري اطلاعات به صورت استاندارد در هر كسب و كار، ايجاد شبكه كامپيوتري و در راس آن تهيه دستگاه سرور است. اما سوال اساسي براي اين دسته از مخاطبان يافتن سرور مناسب و اطلاع از هزينه هاي تهيه آن است.
سرورهاي مبتدي بهترين گزينه براي تامين نيازهاي اين گروه از مخاطبان هستند. اين سرورها از نظر ساختار شباهت بسيار زيادي به يك كامپيوتر شخصي سطح متوسط دارند اما تفاوتهاي كليدي نيز در ميان آنها وجود دارد. كامپيوترهاي شخصي براي استفاده يك كاربر به منظور اجراي نرم افزارهايي مثل Word و Excel، كنترل پست الكترونيك و نمايش صفحات وب و ... از طريق يك سيستم عامل معمولي طراحي شده اند اما يك سرور با استفاده از يك سيستم عامل مخصوص براي پشتيباني از تعداد زيادي كاربر و اجراي نرم افزارهاي چندين كاربره نظير؛ سيستم ايميل سازماني، نرم افزار پيام رسان داخلي، پرينت سرور ، تقويم مشترك، نرم افزارهاي مبتني بر پايگاه داده، نرم افزار اتوماسيون اداري، نرم افزار برنامه ريزي منابع سازماني، نرم افزار مالي و حسابداري و نرم افزار CRM و در نهايت به اشتراك گذاري كليه اسناد، تصاوير و فايلهاي مهم ديگر طراحي شده است.
با اين حال وقتي پاي هزينه به ميان مي آيد شرايط به طور كلي تغيير مي كند. كلمه سرور اغلب تداعي كننده هزينه هاي بالا براي اغلب صاحبين اين كسب و كارهاست. اين تصور كه همه سرورها قيمتهاي گزافي دارند بسياري از اين افراد را به سوي استفاده از كالاي جايگزين يعني خريد و مونتاژ كامپيوتر شخصي به جاي سرور هدايت مي كند اما در حقيقت شركتهاي توليد كننده سرور براي اين بخش از مشتريان، محصولاتي با قيمتهاي بسيار مناسب طراحي و توليد كرده اند. به طور مثال سرورهاي اچ پي از سري ML10، ML30، ML310e، DL320e، DL20 با قيمتهاي بسيار مناسب و در حد يك لپ تاپ يا يك كامپيوتر مونتاژ داخلي عرضه مي شوند.
براي درك بهتر موضوع، به مقايسه قيمت يك سرور اچ پي با هزينه خريد و مونتاژ يك كامپيوتر شخصي پرداختيم.

 

همانطور كه ملاحظه نموديد، مي توان با هزينه اي حتي كمتر از يك كامپيوتر مونتاژي، يك سرور اچ پي با امكاناتي بسيار بيشتر و مطمئن تر تهيه نمود كه به برخي از آنها در ادامه اشاره مي كنيم:


  طراحي مخصوص كار مداوم:
بر خلاف كامپيوتر هاي شخصي؛ سرورها به گونه اي طراحي شده اند تا براي مدت زمانهاي طولاني بدون وقفه كار كنند (مثلاً يك سال مداوم بدون خاموشي) به همين دليل قطعات استفاده شده در آنها نيز با كيفيت تر و مقاوم تر هستند. همچنين سيستم خنك كننده مناسبتري نيز براي آنها تدارك ديده شده است در نتيجه عموماً اين محصولات با مشكل حرارت زياد (البته شرايط محيطي استاندارد) مواجه نيستند. در نتيجه احتمال از كار افتادن آنها و ايجاد وقفه در روند كسب و كار شما كمتر است.
  سازگاري قطعات داخلي با يكديگر:
يكي از نقاط قوت سرورها نسبت به كامپيوترهاي مونتاژي، هماهنگي و سازگاري قطعات داخل آنها با يكديگر است. سازندگان سرور براي هر قطعه تستهاي كنترل كيفي سختگيرانه اي متناسب با وظايفي كه سرور براي آن طراحي شده است در نظر مي گيرند و از سازگاري تمامي قطعات با يكديگر اطمينان مي يابند. اما اين شرايط در خصوص قطعات مختلف از سازنده هاي مختلف، كه در يك كيس مونتاژ مي شوند وجود ندارد. گاهي ممكن است يك مادربورد و كارت گرافيك حتي از يك سازنده مشترك نيز با يكديگر سازگار نباشند.
  پردازنده هاي مخصوص:
پردازنده هاي سرور (عموماً سري زئون) با مدلهاي مخصوص كامپيوترهاي معمولي متفاوت هستند. اين پردازنده‌ها عموماً نسبت به پردازنده دسكتاپ هم رده، از حافظه كش بالاتري برخوردارند كه اين ويژگي باعث افزايش سرعت پردازش و عملكرد پردازنده مي شود.
  رمهاي مخصوص:
سرورها داراي رمهاي بسيار سريعي هستند كه اثرگذاري بالايي در كارآيي سرور دارند. تا زماني كه سرورها به طور همزمان در حال اجراي وظايف مختلفي هستند، رم سريع و system bus سريع، عاملي حياتي در حفظ عملكرد بدون تاخير سيستم هستند. رمهاي "ECC" يا "Error Correcting" به معناي "تصحيح خطا" مخصوص سرورها هستند. اين قابليت به محافظت از ذخيره سازي صحيح اطلاعات در رم حين پردازش كمك مي كند. با اينكه قيمت اين رمها كمي بيشتر از رمهاي معمولي است اما در سيستمهاي سرور يك نياز اصلي هستند.
  كارت شبكه قدرتمند:
وظيفه اتصال سرورها به شبكه توسط يك يا چند درگاه رابط انجام مي شود. اين درگاهها با كارت شبكه هاي موجود در كامپيوترهاي شخصي عملكرد متفاوتي دارند. آنها وظيفه انتقال سريعتر اطلاعات به شبكه به منظور آزاد سازي سي پي يو براي انجام پردازش بيشتر داده ها را بر عهده دارند. نتيجه نهايي اين است كه آنها مي توانند تحت بار كاري زياد، اطلاعات بيشتري را نسبت به كارت شبكه هاي معمولي انتقال دهند كه به معناي دارا بودن سرعت بيشتر و عملكرد بهتر در شبكه خواهد بود. در مدلهاي جديد سرورها حداقل دو رابط يك گيگابيت در ثانيه تعبيه شده است كه امكان پيوند مجازي آنها به منظور دستيابي به پهناي باند بيشتر نيز وجود دارد در حاليكه مادربوردهاي معمولي داراي يك درگاه شبكه هستند كه آن هم براي نقل و انتقال محدود اطلاعات طراحي شده نه پشتيباني از عمليات چندين كاربر.
  قابليت اتصال گرم:
يكي از مزاياي خاص سرورها، امكان نصب يا جداسازي قطعاتي مثل هارد يا منبع تغذيه هنگام روشن بودن سرور مي باشد. اين قابليت كمك مي كند تا بدون ايجاد وقفه در عملكرد شبكه امكان انجام تغييرات مورد نظر در سرور ميسر گردد. (البته در اين خصوص بايد توجه داشت كه ممكن است اين قابليت در برخي مدلهاي سرورها به طور پيش فرض در نظر گرفته نشده باشد.)
  قابليت ريد Raid:
يكي از اصلي ترين تفاوتهاي سخت افزاري بين سرورها و كامپيوتر هاي شخصي ساختار هاردهاست. برخلاف كامپيوتر هاي شخصي سرورها داراي چندين هارد هستند اما اين هاردها به گونه اي تنظيم مي شوند كه به عنوان يك هارد ديده شوند. به اين حالت اختصارا "Raid" يا "Redundant Array of Inexpensive Disks" گفته مي شود. اين قابليت براي محافظت از سرورها در برابر خرابي يكي از هاردها كه اطلاعات مهم كسب و كار شما را در معرض خطر قرار مي دهد، استفاده مي شود. اگر يك هارد در آرايش يك Raid از كار بيفتد، به معني از بين رفتن اطلاعات داخل آن هارد نيست زيرا ديگر هاردهاي موجود در آن Raid كماكان حاوي اطلاعات خواهند بود. سطوح مختلفي از Raid وجود دارد اما عموماً براي سرورهاي مبتدي استفاده از ريد هاي يك و پنج رايج تر است.
  قابليت مديريت داخلي:
سرورها عموما از يك موتور كنترل داخلي براي اخطار به مدير شبكه در شرايط بروز اشكال و برقراري دسترسي از راه دور به سرور بهره مي برند. اين موتور در سرورهاي اچ پي "ILO HPE" يا "Integrated light out HPE" نام دارد. موتور ILO مجموعه اي كامل از قابليتهاي مديريتي تعبيه شده در سرور مي باشد كه كليه مراحل چرخه عمر سرور را پشتيباني مي كند؛ از نصب و استقرار اوليه و مديريت مستمر، تا سيستم هشدار و دسترسي از راه دور. اين سيستم در كليه سرورهاي نسل هشتم به بعد سرورهاي HPE به صورت پيش فرض تعبيه شده است. برخي از امكانات اين سيستم به شرح زير است:

  امكان مانيتورينگ سلامت داخلي دستگاه و قابليت هشدار هنگام بروز خطا بدون نياز به وجود سيستم عامل؛ كافيست يك كابل برق به دستگاه و يك كابل شبكه به درگاه ILO دستگاه متصل باشد تا بتوان از راه دور به دستگاه دسترسي داشت، آنرا خاموش و روشن كرد و حتي سيستم عامل آنرا نصب يا تعويض نمود.
  به منظور افزايش پايداري سيستم و كاهش زمان وقفه در كار آن، سيستم كنترل سلامت دستگاه همواره فعال بوده و به طور مداوم بر سيستم نظارت كرده و هشدارهاي لازم در خصوص سلامت دستگاه را اعلام مي كند، تمامي تنظيمات و تغييرات دستگاه را ثبت و درتاريخچه دستگاه نگهداري مي كند و اين امكان را به كاربر مي دهد تا از آن خروجي گرفته و در اختيار شركت پشتيباني دهنده قرار دهد.
  امكان تنظيم و آماده به كار نمودن يك سرور بدون نياز به هيچ سي دي و رسانه مجزاي ديگر. (يعني به سي دي Smart Start و بروز رساني فريم وير احتياجي نخواهد بود.)
  قابليت دسترسي، توسعه و مديريت سرور از طريق موبايل و تلفن هوشمند در هر زمان و مكان

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ تير ۱۳۹۵ساعت: ۰۹:۳۰:۲۰ توسط:قيمت سرور موضوع: